Green Cargo

Green Cargo förändrar sitt trafikupplägg

Från och med 12 december 2016 effektiviserar Green Cargo sitt trafikupplägg. En av nyheterna är att deras tåg ”byggs ihop” i Eskilstuna istället för i Hallsberg. För Södertälje Hamns del innebär det en rad förändringar.

Tågen ankommer till Södertälje Hamn på eftermiddagen istället för på morgonen. Tågseten byggs ihop med fler vagnar, vilket gör att man kan transportera större volymer gods. I och med detta kommer Green Cargo-tågen till hamnen tisdag, torsdag och fredag varje vecka.

De stora fördelarna med Green Cargos nya upplägg är att det främst ger ökad flexibilitet vid varutransporter och gör det möjligt att sprida gods till fler terminaler. Att tågen kommer in på eftermiddagen gör att containrarna kan lastas på lastbilar tidigt morgonen efter. Det innebär att åkerierna kan hinna med en tidig första våg för att sedan hinna komma tillbaka för nästa våg redan innan rusningstrafiken startat.

– Vagntillgången kommer att öka med det nya systemet och innebära bättre kvalitet och större flexibilitet för transporterna mellan orterna vi trafikerar. Vi kommer att ha avskilda vagnar dedikerade för knutpunkter som Södertälje, Göteborg och Gävle. Vi ser tillväxtpotential på området och därför har vi också valt att satsa på den här lösningen, säger Fredrik Andersen, produktchef på Green Cargo.

Om Green Cargo:
Green Cargo kör ca 400 godståg varje dygn i Sverige och ersätter därmed ca 10 000 lastbilstransporter på vägnätet. I vårt nätverk trafikerar vi omkring 270 platser i Sverige och Norge och med partners når vi hela Europa. Kunderna erbjuds transporter märkta med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval. Green Cargo ägs av svenska staten. Koncernen har ca 2 000 anställda och en årsomsättning på ca 3,9 miljarder SEK (2015).

« Tillbaka