Så viktig är Södertälje Hamn för samhällsbygget

Publicerad: 2021-12-03 08:04:46

Vardagen i hamnen styrs av små och stora utmaningar som Södertälje Hamns medarbetare tacklar varje dag. Innan fartygen anlöper är det mycket som ska gå i lås. – Vi är problemlösare som alltid har en plan B nära till hands, säger Sven Söderman, operativt ansvarig.

Varje dag anlöper nya fartyg från olika delar av världen med viktigt gods som ska fraktas vidare till regionens industrier och företag.

– Förberedelserna börjar långt innan fartygen lägger till vid kajen, och sedan fortsätter vårt arbete fram till att det är fakturerat. Det gäller att vara flexibel för allt som händer och vår flexibilitet är Södertälje Hamns stora styrka.

Korta puckar, snabba beslut

Sven Söderman har arbetat på Södertälje Hamn i snart tjugo år och han är övertygad om att hamnen har hittat sin tydliga nisch.

– Vi försöker hela tiden ha den personliga approachen med våra kunder, där vi har en öppen dialog tillsammans med dem. Kundkontakten är en av många saker som gör vårt arbete roligt, säger han och fortsätter:

– Eftersom vi är en relativt liten hamn får vi jobba med korta puckar, samtidigt som vi kan påverka och få saker att hända. Det finns stora möjligheter för den som jobbar här; vi får ta ut svängarna och ta snabba beslut ibland. Att få ha så pass fria tyglar är verkligen positivt.

Investera i hamnen

Det krävs underhåll för att behålla den höga service som Södertälje Hamn har. Kajerna behöver vara i gott skick och maskinparken uppdaterad. Dessutom är det viktigt med utbildad personal, menar Sven.

– Du kan köpa hur mycket truckar och maskiner du vill, men har du inte personalen med dig kommer du inte särskilt långt. Vi behöver kunnig personal som gör det lilla extra för att fortsätta som vi gör idag.

Hur tror du hamnen kommer att utvecklas framöver?

– Vi har ett ypperligt geografiskt läge och jag tror vi kommer fortsätta att bygga Södertälje. Redan idag bidrar vi med mycket infrastruktur; vi tar emot nya hus, broar och vägar. Vår uppgift ska inte vara att förse halva Sverige med containers utan att fortsätta verka lokalt på Mälaren. Allt som ska byggas lokalt borde komma in via hamnen, och då behöver vi skapa långsiktiga relationer med våra kunder. Först då kan vi fortsätta bygga Södertälje.

« Tillbaka