Volkswagen Group ser nyttan i Södertälje Hamns läge

Publicerad: 2021-12-10 08:04:45

Södertälje Hamn står för en tredjedel av Sveriges nybilsimport. En av nyckelfigurerna är Volkswagen Group. – Tack vare frakt via hamnen har vi kunnat öka vår bilvolymstillväxt rejält, säger Daniel Wennerqvist, Head of Car Logistics på Volkswagen Group.

Redan 1948 började Volkswagen Group Sverige (VGS) importera fordon till Sverige via Södertälje Hamn. På den tiden var det Scania som var importör, och i och med övrig Scaniaverksamhet i Södertälje föll det sig naturligt att importera från den anrika hamnen.

Snart 75 år senare transporterar VGS årligen cirka 60 000 fordon ut från Södertälje Hamn, med tåg och lastbil.

– Båtarna kommer in två gånger i veckan och sedan följer fem intensiva dagar för att transportera ut dessa till våra återförsäljare, som sedermera levererar dessa till våra nöjda kunder, berättar Daniel Wennerqvist, Head of Car Logistics på Volkswagen Group.

Mycket bra logistikläge

Enligt honom har Södertälje Hamn ett mycket bra logistikläge tack vare sin närhet till Volkswagens största försäljningsområde Stockholm, men även närhet och bra infrastruktur till andra befolkningstäta områden runt Mälaren.

– Inlandstransporter är väldigt kostsamma, så det är fördelaktigt att transportera på väg så kort sträcka som möjligt. Hamnen är specialiserad på bilimport och det har exempelvis etablerat sig, för oss nödvändiga, underleverantörer i hamnens absoluta närhet.

Ökar kapaciteten framöver

Södertälje Hamn står för en tredjedel av Sveriges nybilsimport, cirka 120 000 hanterade bilar om året. Majoriteten av Volkswagens fordon som hanteras i hamnen är kopplat till nya bilar.

– Vi har växt väldigt mycket de senaste decennierna och hamnen och andra aktörer har stöttat oss i denna volymuppbyggnad. I år och nästa år arbetar vi med att utöka kapaciteten rent fysiskt i hamnen, men fram tills nu har expansionen löst sig genom nya arbetssätt som är effektivare och mindre kapacitetskrävande, säger Daniel Wennerqvist.

Han lyfter fram hamnens lösnings- och kundorienterade förhållningssätt.

– Det är en viktig del som vår logistik gynnas av varje dag. Vi har ett mycket nära, transparent och bra samarbete. Extra viktigt just nu när vi står inför en stor omställning till elbilar och den laddinfrastruktur som inte minst behövs i hamnen men i synnerhet runtom i landet.

« Tillbaka