Hamnen vill säga tack för fin feedback

Publicerad: 2018-05-30 16:42:47

I slutet av 2017 genomfördes den årliga nöjd kund-undersökningen, NKI, för att mäta hur nöjda Södertälje Hamns kunder är. Nu har resultatet analyserats för att användas i framtida planeringar.

Den årliga NKI-undersökningen (nöjd kund index) är en av Södertälje Hamns viktigaste verktyg för att fortsätta utveckla hamnen.

- Vi finns ju till för våra kunder, både gamla och nya, och det är oerhört viktigt för oss att få höra vad de tycker, säger Per Fredman, vice vd försäljning och marknad Södertälje Hamn.

Kundernas respons ger oss mycket värdefull information om hur de upplever oss idag och en fingervisning om hur de vill att vi ska fungera i framtiden, fortsätter Per.

Frågorna i undersökningen har ställts till i huvudsak Södertälje Hamns kunders management inom hamnens affärsområden. Södertälje Hamn går noga igenom alla svar för att identifiera potentiella förbättringar. Men även om man inte fått möjligheten att svara på årets undersökning är alla förslag på förbättringar välkomna.

- Vi tar gärna emot förslag som kan leda till förbättringar för oss och våra kunder, påpekar Per. Har du inte fått möjlighet att svara på vår undersökning är du varmt välkommen att kontakta mig direkt.

Hamnen förbereder sig för tillväxt. Precis som kunderna vill.

Ett väldigt konkret önskemål från kunderna är exempelvis att hamnen ska fortsätta utvecklas. Det ligger helt i linje med hamnens planer.

- Det är roligt att kunna säga att vår strategi är helt i linje med kundernas önskemål, säger Per. En av flera saker vi utvecklat är ett system för att kunna stapla bilar på höjden. Då frigör vi en hel del utrymme och kan plötsligt erbjuda en helt annan kapacitet för våra kunder. Vi gör flera olika typer av åtgärder både för att förnya, utveckla och underhålla de lösningar vi redan har för att på bästa sätt kunna möta upp mot våra kunders behov, säger Per vidare.

Läs mer i artikeln Hamnen förbereder för tillväxt.

Hamnens miljöarbete är lite anonymt

- En fråga vi nyfiket följer är huruvida hamnen uppfattas som aktiv när det gäller miljöarbetet, säger Per.

- Nära hälften svarade ”vet ej” i undersökningen vilket vi tycker är på tok för dåligt. Vi jobbar stenhårt med miljöfrågorna och inser att vi måste bli bättre på att kommunicera detta. Vårt fokus ligger alltid på kundnöjdhet och parallellt pågår ett arbete för att verkligen göra oss till en grönare hamn så att vi blir det bästa valet för både kunderna och miljön.

Personalen får toppbetyg

I undersökningen finns en fingervisning om att hamnen skulle kunna bli bättre på att åtgärda fel som uppstått. 

- Det tar vi självklart till oss och försöker verkligen bli bättre på att svara upp mot våra kunders förväntningar, säger Per.

Visst kan det bli fel ibland, men det viktiga är hur vi hanterar det och vad vi gör för att lösa problemet. Undersökningen talar sitt tydliga språk i den frågan. Ett av de absolut högsta betygen gick nämligen till hamnens personal.

- Det är verkligen glädjande att få svart på vitt på att vi uppfattas som både professionella och hjälpsamma. Vi gör vårt allra bästa för att vara en trygg och kompetent partner så vi tackar verkligen våra befintliga kunder för fina ord och välkomnar nya kunder med varm hand, avslutar Per.

 

« Tillbaka